Arbetsflöde för ibruktagande av systemet

  1. Hem
  2. Anvisningar
  3. Guider
  4. Arbetsflöde för ibruktagande av systemet

Arbetsflöde för ibruktagande av systemet

Den här guiden beskriver vilken information som behövs när man startar ett nytt projekt och i vilken ordning CollectionPro ska konfigureras. Den fungerar som en praktisk checklista för projektplanering och genomförande.

Insamling av information

I början av projektet är det viktigt att samla in följande information från kunden eller användarna:

  • Datamodell – Vilka fält behövs?
  • Behörigheter – Vilka användargrupper och behörigheter behövs?
  • Installation – Hur stor mängd data blir det?
  • Migrering – Finns det några befintliga data som behöver importeras?

Definiera datamodellen

Datamodellen avgör vilken typ av fält som används i systemet. Du behöver minst:

  • Fältnamn – Hur namnger jag fältet?
  • Fälttyp – En rad, flera rader, lista, datum, nummer, filuppladdning?
  • Flera fält – Kan ett fält visas mer än en gång?
  • Listtyp – Enkel eller hierarkisk lista?

📖 Läs mer om fälttyperna här.

Ytterligare rekommenderad information:

  • Obligatoriska fält
  • Flerspråkighet
  • Fält för standard-, text- och tabellvyer
  • Fält för fulltextsökning och avancerad sökning
  • Filter
  • Separatörer
  • Förhandsvisningsbilder
  • Metadatamappning (t.ex. från filer till objekt)

Hantera åtkomsträttigheter

Planering av användargrupper och rättigheter är en central del av projektet. Obligatorisk information:

  • Gruppnamn och roller
  • Gruppspecifika behörigheter
  • Autentiseringslösningar (t.ex. SSO)
  • Taggar och arbetsflöden
  • Poolnamn och behörigheter
  • Skall följande tillåtas:
    • Anonym åtkomst?
    • Självregistrering?
    • Delning av samlingar?

📖 Läs mer om behörigheter här.

Installation (om den är lokal)

Om systemet installeras lokalt behöver du följande information:

  • Storleken på lagringen (t.ex. S3, disk)
  • Uppskattat antal filer
  • URL för användargränssnitt
  • Autentiseringslösningar (t.ex. LDAP, enkel inloggning)

Migration

Om du inte börjar från början mappar du strukturen för dina befintliga data och kartlägger följande information:

  • Vilka data importeras?
  • Från vilket system?
  • Hur matchar fälten?
  • Krävs konverteringar eller sammanslagning?

Testning och validering

Innan du går i produktion är det viktigt att testa systemets funktionalitet:

  • Är datamodellen korrekt definierad och funktionell?
  • Fungerar behörigheterna som förväntat för olika användargrupper?
  • Kan du ladda upp, söka efter och förhandsgranska filer?
  • Har migreringen lyckats och data mappats korrekt?

Tips: Skapa testanvändare med olika roller och testa UI-vyer och funktionalitet genom dem.

Dokumentation och utbildning

Ett väldokumenterat system försäkrar enkel drift och underhåll:

  • Skapa instruktioner för användare (t.ex. filuppladdning, sökning, metadataredigering)
  • Dokumentera datamodellen och behörigheterna
  • Organisera utbildning eller användarvägledning

Underhåll och vidareutveckling

När projektet är avslutat är det också bra att planera för kontinuerlig utveckling:

  • Hur samlas feedback in från användarna?
  • Vem ansvarar för underhåll och uppdateringar (lokalt)?
  • Kommer det att behövas nya fält, vyer eller integrationer i framtiden?
Var artikeln till hjälp?

Relaterade artiklar